Her kommer noen avklaringer:
Vi får med oss at det er mange som har noe mot bompenger, bybane osv. Det kommer mange gode innspill, men også mange useriøse kommentarer fra motstandere og fra dem som er for.
Bystyret har informert oss i 2016 om at «BILENS TID ER FORBI» Dette gjelder også elbiler, for de er plasskrevende. Fjerning av parkeringsmuligheter, utvide parkeringssoner osv. Det er ikke måte på hva de skal ha fra dem som kjører, før de tilslutt avskaffer bilen. For transport og håndverkerbransjen betyr dette betydelige merkostnader. En ting er bompengene, en annen er å finne parkering for levering av utstyr og materiell, plass til containere og løfteutstyr, overtids- / nattarbeid grunnet tilkomst til bygg osv. Noe som fordyrer alle tjenester som skal utføres innenfor denne ringen av bompengestasjoner. Disse kostnadene vil igjen bli videreført kunden (altså Bergenseren)
De klager også på finansiering fra staten som er for liten. Man må da vite at bystyret legger frem et kostnadsoverslag for ett eller flere prosjekt, som de vet med overkant av 50% sikkerhet ikke vil holde. Om staten da dekker 100%, så er det 100% av dette kostnadsoverslaget. Alle prisøkninger, overskridelser, renter osv. må betales av oss Bergensere. Om staten bidrar med mindre, så må byen legge frem en plan over hvordan de har tenkt å finansiere det manglende beløp. Hos oss har de da valgt BOMPENGER og LÅN (som igjen skal betales ned av bompenger).
BOMPENGER som finansiering har vi påpekt siden 2016 ikke er levedyktig. En ting er å finansiere en veistrekning av dem som bruker den. Noe helt annet er å legge dette inn som en nødvendig inntekt for å betale ned store langsiktige lån på helt andre ting. Bompenger begrenser også folks bevegelsesfrihet, pålegger folk store månedlige ekstrakostnader i tillegg til alle andre kommunale avgifter som stiger (strøm, eiendomsavgift, vannavgift, bossavgift osv). Folk og bedrifter vil gjøre det de kan for å slippe å betale denne ekstrakostnaden, noe som resulterer i at inntekten fra bompenger blir lavere. Da må det innføres tiltak for å opprettholde denne inntekten som de da er blitt helt avhengig av. Goder som maks passeringer pr. måned og rabatter vil bortfalle. De må innføre toveis innkreving, (noe som er i en, og blir i to til av de foreslåtte bomstasjonene).
Det er nå flere partier og politikkere som ser at dette ikke er noen god løsning, men må finne på andre. Hvorfor skal da Bergensere pålegges kostnader ved konsulenttjenester, planlegging, utbygging og nedrivning av en rekke med bompengestasjoner, som de fleste nå er enige om ikke kan brukes om kort tid.
For oss føles det nå som at det står prestisje i å få gjennomført en del prosjekter. De må igangsettes snarest, avtaler må undertegnes, slik at dette ikke kan reverseres. Dette blir gjort uten at man har evaluert tidligere prosjekter, hatt grundige utredelser om de nye eller vurdert alternativer.
Noen alternativer er så kostbare at man ikke kan prøve dem ut før de blir gjennomført. Er de så gjennomført er det ingen vei tilbake. Andre kan utprøves uten særlig kostnad og lett reverseres om de ikke fungerer etter planen. Et eksempel på dette kan være at man lager kollektivfelt i alle høyre felt, der det er to kjørefelt i hver retning noen timer for dagen. Inn mot byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen. Steng Bryggen og Øvregaten for gjennomkjøring i samme periode for alt annet enn kollektivt og varelevering. Dette koster noe veimerking og informasjon. Etter 1,2,3…… dager finner man ut om dette fungerer eller ikke. Det kan da avsluttes eller man kan foreta noen justeringer. Dette og andre forslag er ikke avhengig av BOMPENGEFINANSIERING, ei heller bli en kostnadsbyrde på Bergensere i mange tiår fremover.
Aksjonskomiteen NOK er NOK krever at det ikke blir utbygget ytterligere bompengestasjoner.

